Badania wskazują, że grafiki i zdjęcia zwiększają sprzedaż. Czy to jedyne powody, dla których warto w nie zainwestować?

Naukowcy odkryli, że ludzie pamiętają obrazy lepiej niż słowa. Prawdopodobnie jest to ewolucyjna cecha przetrwania, która pozwala na żywe przywołanie tego, co zostało zobaczone.

Udowodnili również, że obrazy są potężnym narzędziem do przekazywania wiadomości marketingowych i zwiększania sprzedaży.

Obrazy są przetwarzane w mózgu niezwykle szybko. Prędkość zapisu obrazu jest o wiele niższa niż prędkość zapamiętania słów, natomiast czas przechowywania jest o wiele dłuższy.

Istnieje pięć powodów, dla których warto użyć obrazów do zwiększenia konwersji.

1. Obrazy angażują emocjonalnie

Badania wykazały, że obrazy mogą wpływać na nastrój czytelnika. Jest to świetny sposób na zaangażowanie czytelników, poprzez wytworzenie w nich pozytywnych emocji. 

Wpływ emocjonalny może rzeczywiście pomóc w przekazie marketingowym.

Zaangażowanie klienta na poziomie emocjonalnym pomaga przyciągnąć uwagę czytelników, utrzymuje ich w kontakcie z materiałem marketingowym.

Według publikacji naukowej zatytułowanej Impact of Images in Print Media.

    “…obrazy mają zdolność do wzbudzania emocji, a takie emocje mogą zmieniać postawy pośrednio lub bezpośrednio poprzez wpływ na przetwarzanie przekazu.
    Strivers (1994) uważał, że obrazy wizualne przemawiają do człowieka na poziomie emocji. Im bardziej żywy, ekscytujący lub przekonujący jest obraz, tym większe jest prawdopodobieństwo, że wpłynie on na jednostkę. W kontekście marketingowym na uwagę zasługują podobne wyniki.
Obrazy mogą tworzyć poczucie dramatyzmu, przyciągają uwagę widza i wywołują emocjonalne zaangażowanie. Prowadzi to do osobistej identyfikacji pomiędzy uczestnikami historii a odbiorcą”.

Dobrym pomysłem jest wykorzystanie zdjęć, które pokazują osobę doświadczającą lub wyrażającą sukces podczas korzystania z usługi, która jest przedmiotem materiału marketingowego.

Pozwala to osobie oglądającej materiał marketingowy zobaczyć siebie w obrazie oraz tworzy “osobistą identyfikację u oglądającego”.

Zawsze sprzedawaj korzyść, jaką zapewnia produkt. Wizerunek, który komunikuje tę korzyść, pozostaje z konsumentem przez długi czas.

2. Obrazy zmniejszają zmęczenie spowodowane czytaniem.

Strona tekstu może wyglądać przerażająco.

Ściana tekstu to duże utrudnienie przy podejmowaniu decyzji. Nawet jeśli potencjalny klient chce przeczytać cały tekst.

Warto wykorzystać obrazy, które rozbiją tekst na akapity, spójnie poprowadzą narrację i poprawią zrozumienie tekstu.

W ten sposób powstaną przestrzenie wizualnego odpoczynku pomiędzy słowami, ale jednocześnie będą kontynuować proces pozytywnego przekazu.

3. Obrazy łatwo zapamiętać

Badania naukowe udowadniają, że umysł ma niezwykłą zdolność do przypominania sobie obrazów. To sprawia, że obrazy są niezwykle skutecznym sposobem przekazywania emocji lub wiadomości.

Z wielu eksperymentów wiadomo, że ludzie mogą zapamiętać ponad 2000 obrazów widzianych podczas testów w ciągu kilku dni z 90% dokładnością. Dzieje się tak nawet w przypadku obrazów, na które patrzyliśmy tylko przez krótki okres czasu.

W badaniu Neural Correlates Episodic Encoding of Pictures and Words, naukowcy używali neuroobrazowania mózgu u osób badanych czytających tekst i oglądających obrazy. Celem było sprawdzenie jak mózg przetwarza słowa i obrazy, oraz znalezienie wyjaśnienia, dlaczego tak skutecznie przypominamy sobie obrazy.

Stwierdzono, że regiony mózgu biorące udział w przetwarzaniu obrazów są bezpośrednio związane z pamięcią.

Tak to właśnie działa:

    “…Przyśrodkowa kora skroniowa znana jest z eksperymentów nad zmianami chorobowymi, które są ważne dla pamięci epizodycznej. Mogą być też szczególnie ważne dla kodowania nowych informacji.
Zaobserwowano większą aktywność w przyśrodkowej korze skroniowej podczas kodowania obrazów w porównaniu ze słowami. Sugeruje to, że obrazy bardziej bezpośrednio lub skutecznie angażują związane z pamięcią rejony w mózgu. Prowadzi to do lepszego zapamiętywania tych elementów”.

Odkryli również, że części mózgu związane z czytaniem słów nie są związane z zadaniami pamięciowymi.

    “Słowa aktywizują regiony lewej półkuli, zaangażowane w zadania językowe, w tym regiony lewego płata przedniego, skroniowego i ciemieniowego. Wynik ten oznacza, że kodowanie słów odwołuje się przede wszystkim do rozproszonego systemu rejonów mózgu zaangażowanych w przetwarzanie językowe. Jest ono mniej zdolne do wspomagania dostępu do pamięci epizodycznej”.

W badaniu przypomniano teorię, która sugeruje, że obrazy działają tak dobrze, ponieważ są kojarzone w umyśle z wcześniejszymi doświadczeniami.

Stwierdza ona:

    “Jedna z teorii mechanizmu zapamiętywania obrazu mówi, że automatycznie angażują one wiele reprezentacji i skojarzeń z inną wiedzą o świecie. Zachęcają w ten sposób do bardziej wyrafinowanego kodowania niż ma to miejsce w przypadku słów. Teoria ta zakłada, że istnieją jakościowe różnice pomiędzy sposobami przetwarzania słów i obrazów w pamięci”.

4. Obraz przekazuje myśl

Wizualne reprezentacje idei mogą być przetworzone i zapamiętane lepiej niż słowa. Tekst zajmujący nam 30 sekund może być przekazany w kilkaset milisekund dzięki grafikom. Proces oglądania jest związany z identyfikacją pojęć.

W jednym z artykułów informacyjnych MIT, zatytułowanym “MIT Neuroscientists Find the Brain Can Identify Images Seen for Little as 13 Milliseconds“, przedstawiono szczegóły.

W raporcie informacyjnym podano:

    “…zespół neurologów z MIT odkrył, że ludzki mózg może przetwarzać całe obrazy, które oko widzi przez zaledwie 13 milisekund. To pierwszy dowód na tak szybkie tempo przetwarzania.
Fakt, że można to robić z tak dużą szybkością, wskazuje nam, że funkcją widzenia jest znajdowanie pojęć. Mózg robi to cały dzień – próbuje zrozumieć na co patrzymy” – mówi Mary Potter, profesor MIT i główny autor badania.
“Zadaniem oczu to nie tylko wprowadzenie informacji do mózgu. To również umożliwienie mózgowi przemyślenia ich na tyle szybko, by wiedział, na co należy patrzeć dalej. Kalibrujemy nasze oczy, aby poruszały się tak często, jak to możliwe, zgodnie ze zrozumieniem tego, co widzimy”, mówi Potter.

5. Obrazy budują zaufanie i zwiększają zyskowność

Firma eBay zbadała statystyki sprzedaży setek milionów sprzedanych rzeczy.

Celem badań było m.in. ustalenie, czy zdjęcia miały pozytywny wpływ na wskaźnik konwersji.

eBay odkrył, że zdjęcia rzeczywiście mają pozytywny wpływ na zatrzymanie uwagi kupującego, budowanie zaufania do sprzedawcy i zwiększenie współczynnika konwersji.

Oto te badania: Czy obraz jest naprawdę wart tysiąca słów? – O roli obrazów w handlu elektronicznym (PDF).

Według badań przeprowadzonych przez eBay:

    “Wyniki pokazują pozytywne dowody, że obrazy pomagają utrzymać uwagę kupującego, jego zaufanie i współczynnik konwersji. Spośród trzech właściwości obrazów, największą istotność dla utrzymania uwagi posiada duża liczba zdjęć produktu. Jest to równoznaczne z zapewnieniem pełniejszej wizualnej reprezentacji produktu – jest skutecznym sposobem na poprawę sprzedaży”.

Część badania dotyczyła produktów, które nie sprzedawały się, a następnie zostały ponownie wprowadzone do sprzedaży. Przyjrzano się ponad 55 000 sprzedaży.

Odkryli oni silną korelację między dodawaniem kolejnych obrazów a rentownością.

Zgodnie z wynikami badań:

    “Znaleźliśmy wyraźny trend, że wraz ze wzrostem liczby zdjęć rośnie również prawdopodobieństwo osiągnięcia zysku.”

Szczególnie w przypadku materiałów marketingowych, dodawanie większej ilości zdjęć wiąże się z większą sprzedażą i rentownością w kontekście aukcji.

Podsumowanie

Dodawanie zdjęć do materiałów marketingowych to zwycięska strategia zwiększania sprzedaży, stymulowania pozytywnej reakcji emocjonalnej i skutecznego przekazywania wiadomości.

Relatywnie niewielkim kosztem można podnieść konwersję na swoich stronach, sprzedaż, zaangażować i przyciągnąć uwagę odbiorcy.

Może nadszedł czas, aby ponownie przyjrzeć się swoim materiałom marketingowym.?

Do zobaczenia za tydzień!

ZOSTAW KOMENTARZ