W dzisiejszych czasach nawet najmniejsza firma powinna wykorzystywać media społecznościowe. Jest to jeden z najlepszych sposobów, aby zyskać uwagę odbiorców. Dobrze dobrana strategia jest w stanie zbudować silny brand, który będzie przyciągał klientów.

Ale największa siła mediów społecznościowych może być również ich największą słabością – duża liczba działających fanpage’y sprawia, że wybicie się jest coraz trudniejsze.

Zamiast skupiać się na prezentowaniu siebie i swojej marki, należy znaleźć sposób na wyróżnienie się z tłumu. Warto szukać nowych pomysłów, ale nie ma też nic złego w podpatrywaniu najnowszych trendów i wykorzystywaniu ich w swoich działaniach.

Co zyskuje w Social media?

Oto sześć największych trendów w mediach społecznościowych, które powinieneś dodać do swojej strategii social media:

  •     Baby boomers wchodzą w digital
  •     Wzrost popularności TikToka
  •     Media społecznościowe integrują się z ecommerce
  •     Media społecznościowe kochają treści wideo
  •     VR i AR zmieniają sposób, w jaki ludzie wchodzą w interakcję z treścią
  •     Wzrost znaczenia czynnika ludzkiego

1. Baby boomers wchodzą w digital

Czy ktoś jeszcz nie słyszał frazy “ok boomer” w ciągu ostatniego roku? Zwrot ten został stworzony przez millenialsów i Pokolenie Z jako sposób na odrzucenie postrzeganych jako błędne opinii pokolenia baby boomers. Zwrot ten stał się tak popularny w ostatnim czasie tylko dlatego, że ogromna ilość osób z pokolenia wyżu demograficznego trafiła do mediów społecznościowych.

Przez długi czas boomersi byli w dużej mierze ignorowani w świecie marketingu cyfrowego, ponieważ stanowili nieliczną grupę w Internecie. Jednak z biegiem lat, boomersi trafili do świata mediów społecznych i e-handlu. A teraz spędzają więcej czasu w Internecie niż kiedykolwiek, bo pandemia zatrzymała ich w domach.

Boomersi i media społecznościowe

Nadszedł czas, aby rozszerzyć swój marketing i dotrzeć do baby boomers. Weź pod uwagę, że 20% amerykanów wpisuje się w ramy tego pokolenia, a 46% to ludzie 50+.  Pamiętaj, że nikt nie lubi być traktowany stereotypowo, więc nie kieruj się po prostu do ludzi na podstawie ich grupy wiekowej. Całe pokolenie jest tak samo szeroką grupą demograficzną jak “kobiety” czy “Polacy”. Upewnij się, że Twój marketing wykracza poza zwykłe odwołanie się do ich wieku. Na przykład, spójrz na tę kolekcję zdjęć stockowych, które przedstawiają starszych ludzi angażujących się w ciekawe, aktywne hobby. Warto dodać, że wyszukiwanie produktów przez Social Media wzrosło o 66%, a 70% boomersów kupiło coś przez internet w ostatnim miesiącu.

2. Wzrost popularności TikToka

TikTok to najnowsza aplikacja Social Media, która szturmem zdobyła internet. Chińczycy założyli ją w 2016 roku pod nazwą Douyin, natomiast otworzyła się na globalny rynek w 2018 roku.

Od tego czasu przeżywa wykładniczy wzrost, z łączną liczbą dwóch miliardów pobrań i ponad miliardem filmów oglądanych każdego dnia. Jeśli szukasz sposobu, aby trafić do młodego pokolenia, to nie możesz zignorować tej aplikacji. Jednak nie jest to banda dzieciaków – 60% użytkowników jest poniżej 24 roku życia, ale pozostałe 40% to ludzie dorośli.

TikTok skorzystał z odejścia Vine’a. Była to podobna aplikacja, która pozwalała ludziom tworzyć i dzielić się krótkimi (często komediowymi) filmikami. Jednak Vine upadł ze względu na trudności z monetyzacją filmów.

Aplikacja największy wzrost odczuła w ciągu ostatniego roku, z powodu pandemii COVID. Większość TikToków tworzą poszczególne osoby we własnych domach, stąd napływ osób, które chcą zostać influencerami.

Wzrost popularności TikTok

Istnieje już mnóstwo przewodników tam o tym jak budować bazę odbiorców, jeśli naprawdę chcesz zacząć z niego korzystać. Małe firmy mogą zyskać duże zasięgi przez filmy, które przedstawiają ich procesy produkcyjne. Jeśli pokazujesz działanie organizacji, to budujesz zaufanie wśród odbiorców i tworzysz interesujące oraz angażujące treści.

Ale dlaczego Vine upadł, podczas gdy TikTok kwitnie? Dlaczego większość historii o TikToku związane są z jakimiś kontrowersjami? Wiele osób uważa, że TikTok jest aplikacją do zbierania danych, która jest wspierana finansowo przez chiński rząd. Doprowadziło to do tarć na wielu liniach, zakazania aplikacji w Indiach i nieśmiałych próbach zrobienia tego w USA.

3. Media społecznościowe integrują się z ecommerce

Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wykazały, że 17,2 miliona Brytyjczyków planuje po pandemii robić zakupy wyłącznie w sieci. W 2020 roku na brytyjską sprzedaż online internauci wydali 4,5 miliarda funtów.

Co więcej, 57% osób z 9 krajów twierdzi, że robi zakupy częściej niż kiedykolwiek wcześniej od początku pandemii, a 25% nie jest tego pewna.

Amazon jest tytanem w świecie zakupów online, ale trudno byłoby znaleźć jakikolwiek średni lub duży biznes, który nie korzysta z usług dostawy. Jeśli prowadzisz działalność polegającą na sprzedaży produktów, dobrym pomysłem jest zainwestowanie w sklep internetowy, gdzie ludzie mogliby kupować Twoje produkty.

Ale jeśli nie chcesz iść na całość i zakładać własnej strony internetowej, nie martw się – niektóre media społecznościowe umożliwiają uruchomienie sklepów. W 2018 roku 55% użytkowników Social Media kupiło produkt za ich pośrednictwem, a 87% kupujących twierdziło, że media społecznościowe pomogły im podjąć decyzję o zakupie.

Nie każda platforma mediów społecznościowych oferuje takie usługi – nie można kupować rzeczy bezpośrednio przez Twittera czy YouTube (jeszcze) – ale Facebook i Instagram wprowadziły Sklepy, przez które można sprzedawać swoje produkty.

Skorzystaj z aktualnie trendującego rynku Social Media ecommerce. Wprowadzane są ciągle nowe sposoby sprzedaży, ponieważ ludzie pozostają w trybie pracy zdalnej i korzystają z możliwości handlu elektronicznego.

4. Media społecznościowe kochają treści wideo

Nie samym TikTokiem żyje człowiek. W miarę upływu czasu ludzie oglądają coraz więcej treści wideo, ponieważ nikt nie chce przewijać niemych kanałów z obrazami lub czytać artykułów, które ciągną się przez całe strony (oczywiście z wyjątkiem Ciebie – dziękuję!).

Kiedy mówimy o filmach, nie mamy na myśli filmów z YouTube, które trwają kilka minut – mówimy o klipach, które trwają tak krótko, zaledwie kilka sekund. Internauci wybierają YT 4 razy częściej, niż Social Media, które nie oferują filmów. Ma to znaczenie, ponieważ 68% osób ogląda filmy na YouTube, przed dokonaniem decyzji zakupowej. 

Przez długi czas, Snapchat miał funkcję znaną jako “Story”, która została szybko przejęta przez Instagrama, Facebooka, Twittera i resztę serwisów Social Media. Nie minęło wiele czasu, a inne firmy wykorzystały u siebie to rozwiązanie, używając tych krótkich filmów do reklamy swoich produktów. 

Treści wideo

Podobnie jak w przypadku TikTok, możesz wykorzystać te filmy do zaprezentowania dowolnych produktów, co oznacza, że mogą one pasować do każdej marki lub firmy. I choć ich produkcja może zająć nieco więcej czasu niż w przypadku zdjęć czy tworzenia tekstu, to mogą być warte poświęconego im czasu. W jednym z badań 84% osób stwierdziło, że kupiło produkt danej firmy po obejrzeniu jej filmów.

Jeśli chcesz stworzyć własne treści wideo, możesz wykonać kilka prostych kroków, aby uczynić je bardziej przyjemnymi i angażującymi. 

Po pierwsze, zanim jeszcze zaczniesz filmować, upewnij się, że wideo, które chcesz stworzyć, pasuje do Twojej marki. Może to oznaczać, że schemat kolorów pasuje do logo, a muzyka pasuje do tonu Twojej firmy.

Po drugie upewnij się, że masz dobrej jakości kamerę. Mogą one być drogie, ale filmowanie tanim aparatem może sprawić, że jakakolwiek treść, którą wyprodukujesz, będzie miała o wiele mniejszy wpływ niż gdyby obraz był ostry i czysty.

Po trzecie – staraj się, aby Twoje filmy były krótkie. Coraz ciężej utrzymać uwagę widza, więc upewnij się, że dajesz im wszystkie informacje, które uważasz za absolutnie konieczne w krótkim czasie.

5. VR i AR zmieniają sposób, w jaki ludzie wchodzą w interakcję z treścią

Wirtualna rzeczywistość (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR) to dwa najbardziej ekscytujące zjawiska w dziedzinie technologii w ciągu ostatniej dekady. Po pierwsze, dokonajmy rozróżnienia między nimi.

Rzeczywistość rozszerzona

Rzeczywistość rozszerzona występuje, gdy nałożone filtry (np. ze Snapchata) zmieniają nam postrzeganą rzeczywistość. To filtry, które sprawiają, że wyglądasz starzej lub umieszczają tańczącego hotdoga na ramieniu. 

Wirtualna rzeczywistość

Wirtualna rzeczywistość to przeniesienie użytkownika do zupełnie innego świata, na przykład, na statek kosmiczny. Użytkownik może również zostać zabrany na wirtualne oglądanie domu lub zwiedzanie prawdziwego miejsca. Wykorzystujemy do tego okulary VR albo nakładki na telefon.

Media społecznościowe i nowa rzeczywistość

Obie te technologie zaczęły być wdrażane w ciągu ostatnich kilku lat, a firmy z branży Social Media wykorzystują je do odświeżenia świata marketingu. Oto kilka przykładów:

Facebook jest właścicielem ich własnej marki VR, Oculus. Oculus został pierwotnie stworzony jako platforma do gier, ale Facebook kupił je za 2 miliardy dolarów, ponieważ widzieli w VR więcej niż tylko gry.

Z VR-em spore nadzieje wiąże też YouTube. Planują wykorzystać VR do oglądania rzeczy, takich jak koncerty, szlaki górskie, i wiele innych doświadczeń.

TikTok rozpoczął przygodę z tworzeniem reklam AR. Możesz udostępnić filmy rozszerzone o maskotki lub produkty, które mogą zachęcać osobę oglądającą wideo do interakcji. Pozwalają one nawet na umieszczenie przycisków CTA, które mają prowadzić do dużo większej ilości konwersji.

AR i VR są bardzo obiecującymi dziedzinami, w których ciągle pojawiają się nowe i bardziej zaawansowane technologie. Nie działaj, nie wiedząc dokładnie co robisz, ponieważ te technologie są drogie (zwłaszcza VR) i mogą nie pasować do Twojej strategii marketingowej lub Twojej grupy odbiorców.

6. W Social Media rządzi człowiek

Naszym ostatnim i prawdopodobnie najtrudniejszym do uchwycenia trendem, jest rozwijanie osobowości marek. Przez długi czas marki prezentowały pewien profesjonalizm, robiąc wszystko co w ich mocy, aby pokazać się jako solidne i warte zaufania.

Jednak w miarę upływu czasu i przenoszenia się marketingu z billboardów i telewizji na Twittera i Facebooka, komunikacja zmieniła się. Stała się bardziej rozmową niż dotychczasowym monologiem.

Dzięki komentarzom w Social Media, ludzie mogą wchodzić w interakcje z ich ulubionymi brandami – to coś niewyobrażalnego w latach 90-tych. Wraz z tym pojawiła się szansa na zabawne wymiany zdań między klientem a firmą.

Element ludzki

Główną przeszkodą w tym trendzie jest to, że nie ma formuły idealnego postu. Wiele z tych konwersacji może być humorystyczna, ale nie ma zasady, którą powinno się to kierować. Tak długo, jak będziesz starał się zachować spójny, przyjazny ton w swoich postach, ludzie będą czuli się bardziej komfortowo i zaczną angażować się w Twoje posty.

Tak długo, jak zabawne posty są dopasowane do Twojej marki, prawie na pewno zwiększysz zaangażowanie poprzez pokazanie, że za marką stoją ludzie.

Oto, co Andrus Purde, CEO Outfunnel, myśli o nowym ludzkim elemencie mediów społecznościowych:

“Media społecznościowe zaczęły się od komunikacji międzyludzkiej. Na pewien czas zostały zepchnięte na boczny tor przez “guru mediów społecznościowych” i niewłaściwe KPI, a teraz wróciły do korzeni. Najlepszym sposobem, aby zaangażować swoich fanów jest rozpoczęcie i uczestniczenie w prawdziwych rozmowach.

“Marki, które mają autentyczny, ludzki głos w mediach społecznościowych, są tymi, które będą rozwijać swoją popularność i biznes za pośrednictwem mediów społecznościowych w 2021 roku. Jednym z moich ulubionych przykładów są Innocent Drinks – wystarczy spojrzeć na ich kanał na Twitterze, a zrozumiesz, co mam na myśli.”

Social Media to rynek, który nieustannie się zmienia. Korzystanie z aktualnych trendów pozwala na dotarcie do większego grona osób oraz sprawia, że nasz przekaz staje się bardziej autentyczny. Odpowiednio szybkie działania dadzą nam możliwość popłynięcia na fali popularności.

ZOSTAW KOMENTARZ