Accenture i Fashion Biznes po raz kolejny przeprowadziły badania zachowań zakupowych populacji  tzw. generacji Z, czyli ludzi urodzonych w drugiej połowie lat 90. i po 2000 roku, dopiero wkraczających na rynek pracy. Jak wynika z analizy młodsi częściej kupują “w sieci”, jednak o dziwo tęsknią również za zakupami stacjonarnymi. 

Jak czytamy w raporcie pandemia wpłynęła na przyśpieszenie cyfryzacji i wirtualizacji kolejnych obszarów naszego życia – pracy, rozrywki, konsumpcji – oraz ograniczyła możliwość spędzania czasu w przestrzeni publicznej i fizycznych kontaktów w naszym życiu. Ten okres to intensywne korzystanie z mediów społecznościowych, cyfrowej rozrywki oraz zakupów w kanałach cyfrowych, spowodował on nasycenie wirtualnymi doświadczeniami i chęć powrotu do bezpośrednich, fizycznych relacji.  

Dotyczy to również procesu zakupowego.  

Eksperci z Accenture i Fashion Biznes uważają, że firmy powinny przygotować się na świat po pandemii i współistnienie obu przestrzeni – cyfrowej i fizycznej – które obejmują znacznie większą ilość punktów styku z konsumentem niż obecnie. 

Jak wynika z analizy Accenture i Fashion Biznes połowa przedstawicieli generacji Z przynajmniej raz dziennie korzysta z mediów społecznościowych. Co trzeci z nich przynajamniej raz na dobę korzysta z platform streamingowych do oglądania filmów i seriali lub słuchania muzyki. To blisko dwukrotnie więcej osób niż w grupie milenialsów (czyt. pokolenie ludzi urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku). 

Najmłodsze pokolenie konsumentów w największym stopniu sięga po cyfrową rozrywkę. Jak wynika z badań największy odsetek respondentów wśród generacji Z i milenialsów korzysta ze Snapchata bądź Instagrama (51% generacji Z, 28% milenialsi), Youtube (odpowiednio 39%, 24%), platform streamingowych audio (31%, 11%) czy platform streamingowych wideo (30%, 16%).  

Jak podkreślają analitycy te cyfrowe formy rozrywki to obszary, do których w przyszłości coraz częściej będą przechodziły działania marek odzieżowych i kosmetycznych. 

 MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE CORAZ ISTOTNIEJSZE PODCZAS ZAKUPÓW DLA GENERACJI Z 

Media społecznościowe są dla młodego pokolenia przede wszystkim miejscem szukania informacji o promocjach. Aż 57% przedstawicieli generacji Z szuka tego typu informacji przed podjęciem decyzji o zakupie produktu (aż 15 punktów procentowych więcej niż w 2019 roku). W tym okresie dwukrotnie zmalała również grupa przedstawicieli generacji Z, którzy uważają, że media społecznościowe nie pomagają im w podjęciu decyzji dotyczących zakupów. 

Przedstawiciele generacji Z wykorzystują media społecznościowe przede wszystkim do tego, żeby dowiedzieć się o możliwych promocjach, dowiedzieć się, gdzie mogą kupić dany produkt, co jest aktualnie modne oraz czy mogą znaleźć w danym sklepie kupony rabatowe.  

Aż 21% przedstawicieli generacji Z chwali się swoimi zakupami w mediach społecznościowych. Udostępnianie zakupów w mediach społecznościowych to szansa dla marek na budowanie relacji z konsumentem i kreowanie mikrotrendów. 

Jak podkreślają analitycy każdy cyfrowy punkt kontaktu z klientem może być nowym miejscem sprzedaży. To kierunek dalszej ewolucji e-commerce. Coraz więcej firm na świecie wykorzystuje kanały dotychczas zarezerwowane na rozrywkę – takie jak gry, aplikacje czy wydarzenia na żywo – jako platformę sprzedaży produktów lub ich cyfrowych wersji. 

W Polsce obecnie najpopularniejszą formą nowych punktów sprzedaży są aplikacje do stylizacji – 43% generacji Z korzysta z nich regularnie lub skorzystało przynajmniej kilka razy. Relatywnie mało popularna jest jeszcze sprzedaż w mediach społecznościowych, czyli social commerce. 26% generacji Z korzysta z nich regularnie lub skorzystało przynajmniej kilka razy. 

 

Od czasu ostatniego badania, przeprowadzonego w 2019 roku, zmniejszyła się grupa osób, która w ogóle nie zamawia odzieży, obuwia, akcesoriów lub kosmetyków przez Internet. Największa zmiana nastąpiła w segmencie tzw. baby boomers – grupa konsumentów w wieku 55+, którzy nie zamawiają w Internecie odzieży, zmniejszyła się aż dwukrotnie (z 18% do 9%), a kosmetyków z 26% do 20%. 

Aż około 60% wszystkich konsumentów chce utrzymać obecny udział zakupów internetowych w całości zakupów w kategorii moda i kosmetyki w przyszłości.  

GENERACJA Z CHCE ODWIEDZAĆ SKLEPY, ABY WYJŚĆ Z DOMU 

Około 67% generacji Z traktuje wyjście do galerii handlowej jako formę spędzenia czasu w innym miejscu lub możliwość wspólnego wyjścia z rodziną i znajomymi (66%).

Ograniczenia wynikające z pandemii wpłynęły na tęsknotę za wspólnym spędzaniem czasu w przestrzeni fizycznej. Galeria handlowa czy sklep stacjonarny stały się miejscem spotkań, zastępując zamknięte inne popularne przestrzenie życia społecznego, takie jak szkoły, restauracje, bary i kluby. 

Jak wynika z badań Accenture i Fashion Biznes sklepy internetowe nadal nie dorównują pod względem prezentacji produktów sklepom stacjonarnym. Nie pełnią również funkcji społecznej, jaką jest wspólne robienie zakupów z bliskimi. Prezentacja produktu w kategorii moda i kosmetyki w sklepie internetowym nadal nie dorównuje tej w sklepie fizycznym w odczuciu konsumentów. Dla wielu konsumentów fizyczny kontakt z produktem w sklepie stacjonarnym dla kategorii moda i kosmetyki nadal jest lepszą formą zapoznania się z nim niż ten oferowany przez sklep internetowy. 

NAJWYŻSZA KONWERSJA SPRZEDAŻY  

Blisko 60% generacji Z często lub zawsze kupuje produkt, który spodobał im się w sklepie stacjonarnym, od razu po jego znalezieniu. Około 40% badanych z generacji Z ogląda produkty w Internecie, ale zakupu dokonuje w sklepie stacjonarnym. Będąc w sklepie, przed zakupem generacja Z przede wszystkim szuka dodatkowych informacji na temat produktu (51%), porównuje inne oferty tego produktu w Internecie (48%) lub sprawdza opinie influencerów (33%). 

CORAZ BARDZIEJ DOCENIAMY ZALETY SKLEPU STACJONARNEGO  

Sklep jest miejscem, w którym wszystkie główne czynności dokonywane przed zakupem, takie jak szukanie inspiracji, znalezienie produktu, obejrzenie go na żywo, porównanie cen i ofert, zapytanie o opinię i ostateczny zakup wraz z dostawą, można zrealizować w jednym miejscu. 

Jak podkreślają przedstawiciele młodego pokolenia za najczęściej decydują się na odwiedzenie sklepów stacjonarnych, ponieważ łatwiej tam obejrzeć i przymierzyć produkt, prościej sprawdzić, jakie produkty są w promocji, jest tam możliwość dokonania szybkiego zwrotu produktów zakupionych przez internet oraz sklepy te umożliwiają łatwiejsze stworzenie własnego stylu.  

Pełny raport na stronie internetowej https://www.accenture.com/

ZOSTAW KOMENTARZ