Kolejny tydzień za Nami, co za tym idzie – kolejna dawka socialowych newsów przed Nami!

Co ciekawego w świecie social media w minionym tygodniu?

Zapraszamy na najnowszą BRICKówkę, czyli prasówkę od Bricka!

Mogłoby się wydawać, że złote czasy tego trendu minęły, ale tryb vanish pojawia się na Messengerze, więc istnieje zapotrzebowanie na efemeryczną dyskusję w społecznych aplikacjach.

Po dodaniu znikających wiadomości do aplikacji WhatsApp w zeszłym tygodniu, Facebook ogłosił dzisiaj nowy “Tryb Vanish” dla Messengera, który usunie Twoje wiadomości gdy tylko opuścisz czat.

Tryb Vanish automatycznie usunie wiadomości po opuszczeniu dyskusji, więc stwarza to możliwość bezpieczniejszej rozmowy – bez obawy, że poprzednie wiadomości wpadną w niepowołane ręce.

Nie jest to nowością – w opcji Tajnych konwersacji Messengera można już ustawić limit czasu na automatyczne usuwanie wiadomości. Główną różnicą jest tu prostota funkcji – wystarczy przeciągnąć palcem w górę aby włączyć tę funkcję, a następnie ponownie przeciągnąć palcem w górę, gdy chcesz ją wyłączyć.

Zapewni to więcej opcji w ramach czatu i umożliwi zwiększenie liczby osób korzystających z tej opcji, bo niewiele osób chciało tworzyć osobną konwersację.

Co więcej, podobnie jak w przypadku wszystkich nowych opcji wysyłania wiadomości na Facebooku, funkcja ta jest również dostępna w Instagramie, dodając więcej opcji dla Twoich czatów IG Direct. Facebook rozpoczyna wdrażanie funkcji od Messengera, więc nie jest jeszcze ona dostępna na Instagramie.

Pokrótce o trybie Vanish:

  • Tylko ludzie, z którymi jesteś połączony mogą korzystać z tego trybu podczas rozmowy z Tobą.
  • Możesz wybrać, czy chcesz wejść z kimś w tryb znikania, jeśli Tryb Vanish jest włączony.
  • Jeśli ktoś zrobi zrzut ekranu z twojego czatu podczas korzystania z trybu “znikaj” to zostaniesz o tym powiadomiony.
  • Możesz kogoś zablokować i zgłosić rozmowę, jeśli nie czujesz się bezpiecznie.

Zauważono, że tajna konwersacja jest przestarzała i nie odnosi wielkiego sukcesu. Być może opcja “machnięcia w górę” sprawi, że stanie się ona bardziej prostsza i bardziej popularna. W niektórych kontekstach ma to sens – szybko włączasz Vanish, dzielisz się tajemnicą i wracasz do normalnego przesyłania wiadomości. .

Tryb Vanish jest dostępny na Messengerze w Stanach Zjednoczonych i kilku innych krajach, a wkrótce pojawi się reszcie państw.

WhatsApp zrobił kolejny mały krok w kierunku maksymalizacji swojego potencjału eCommerce poprzez dodanie nowego przycisku zakupów w czatach, aby usprawnić dokonywanie  zakupów i transakcji.

Jak wyjaśnia WhatsApp:  ,,Teraz możesz łatwo kupić coś w swojej ulubionej firmie poprzez stuknięcie w nowy przycisk zakupów na górze czatu”.

Podobnie jak nowe opcje sklepowe w Instagram i Facebook, przycisk zakupowy WhatsApp prowadzi do listy produktów w aplikacji, gdzie można wybrać elementy i stuknąć, aby dokonać zakupu.

Jest to stosunkowo niewielki dodatek, ale może mieć duży wpływ, ponieważ WhatsApp zyskuje na swojej obecności w Indiach, gdzie jest już najczęściej używany komunikatorem i kluczową platformą do utrzymania milionów indyjskich użytkowników online.

W zeszłym tygodniu Indie zatwierdziły wykorzystanie WhatsApp Pay, a WhatsApp szybko rozszerzył to na transfery pieniężne w ramach aplikacji.

Poprzez umożliwienie przekazywania pieniędzy w WhatsApp, a następnie ułatwienie ludziom dokonywania zakupów – WhatsApp chce stać się kluczowym dostawcą e-commerce w regionie. Takie posunięcie wydaje się naturalnym przedłużeniem możliwości prowadzenia transakcji w aplikacji.

Dzięki temu korporacja Facebook będzie mogła zarabiać na aplikacji. Reklamy w WhatsApp nie zadziałały, ale jeśli Facebook może tworzyć WhatsAppa jako bardziej istotne narzędzie biznesowy, to może wtedy pobierać opłaty marek za korzystanie z niego lub wziąć procent transakcji, a jednocześnie staje się platformą upraszczająca kontakt. Dodanie dedykowanej zakładki sklep jest ważne, i pomoże w dalszej normalizacji zachowań zakupowych w aplikacji.

Oczywiście nie odnosi się to tylko do Indii. WhatsApp ma 2 miliardy aktywnych użytkowników na całym świecie, co stanowi istotną szansę dla wielu marek w wielu regionach, a jeśli uprości dokonywanie zakupów to może zwiększyć szereg możliwości reklamowych dla firm w ramach Facebooka.

WhatsApp nie jest tak chętnie używany jak Messenger na rynkach zachodnich, ale nadal należy się z nim liczyć. Szczególnie, kiedy 

LinkedIn zgłosił znaczący błąd w swoich raportach reklamowych, który spowodował, że wielu reklamodawców LinkedIn w ciągu ostatnich dwóch lat przepłaciło za swoje kampanie.

Jak wyjaśnił LinkedIn: ,,W sierpniu nasz zespół inżynierów odkrył, a następnie naprawił dwa problemy z pomiarami w naszych produktach reklamowych, które mogły spowodować zawyżenie niektórych wskaźników kampanii Sponsored Content dla wyświetleń obrazu i wideo”.

Błąd podobno odnosi się do kampanii, które były prowadzone na urządzeniach z systemem iOS – działał, gdy użytkownicy obracali swoje telefony aby oglądać filmy. Kiedy to nastąpiło system LinkedIn liczył je jako dodatkowe odsłony wideo, które następnie zostały wymienione w metrykach kampanii.

“Problemy te miały potencjalnie wpływ na ponad 418.000 klientów w okresie +/- 2 lat. Ponad 90% klientów zapłaciło za to mniej niż 25$, ale obecnie współpracujemy ze wszystkimi klientami, którzy zostali dotknięci tym problemem, aby w pełni zasilić ich konta”.

Zakres opłat nie jest znaczący, ale skala jest dość duża co może zobaczyć LinkedIn wystawiając uczciwą kwotę w kredytach reklamowych. Można założyć, że reklamodawcy będą mogli poprosić o zwrot pieniędzy, a nie o kredyt reklamowy biorąc pod uwagę charakter zdarzenia. LinkedIn kontaktując się z wieloma reklamodawcami i bezpośrednio doradza im w tej kwestii.

LinkedIn mówi, że współpracuje z Radą Ratingową Mediów (MRC) w celu przeprowadzenia audytu swoich wskaźników, a także współpracuje z Moat w celu poprawy systemów pomiaru wideo.

Jest to żenujący błąd dla firmy, a każda taka wpadka może podważyć zaufanie reklamodawców. Platforma robi jednak wszystko co w jej mocy aby naprawić błąd i zapewnić, że usprawni swoje procesy.

Wczoraj Twitter ogłosił nowy format reklamowy: karuzele. Wraz z wprowadzeniem nowego formatu karuzeli na Twitterze, marketerzy mogą teraz dodawać do reklamy nawet sześć zdjęć lub filmów wideo.

Reklamy karuzelowe są popularnym wyborem na innych platformach społecznościowych od wielu lat, zwłaszcza na Facebooku i Instagramie. Dlaczego tak jest? To proste: marketerzy widzą pozytywne wyniki podczas korzystania z karuzeli. Większość badań pokazuje, że wyższe wyniki uzyskuje sie poprzez format karuzeli niż statycznego zdjęcia.

Reklama w karuzeli tworzy 10-krotnie większy ruch niż reklamy statyczne. Istnieje również badanie dotyczące Facebooka, które informuje, że reklamy karuzelowe angażują o 72% więcej kliknięć niż reklamy statyczne.

Zanim Twitter podjął decyzję o aktualizacji swoich opcji reklamowych, firma chciała upewnić się, że te statystyki i sukcesy będą działać na Twitterze tak jak na innych platformach. Twitter przeprowadził obszerne testy przed uruchomieniem karuzeli, które ostatecznie dowiodły jego wartości.

Raporty Mobile Marketer: ,,Reklamy karuzelowe zorientowane na aplikacje mobilne zwiększyły instalacje na jedno wyświetlenie średnio o 24% w porównaniu z formatami z jednym zdjęciem, podczas gdy na Twitterze zwiększyły one średni wskaźnik klikalności (CTR) o 15%”.

Jeśli statystyki nie są wystarczająco przekonujące to Twitter zebrał listę korzyści, aby zachęcić do korzystania z nowego formatu reklamy.

W ogłoszeniu na Twitterze, podzielili się kilkoma głównymi korzyściami z karuzel:

  • Reklamy karuzelowe na Twitterze pomagają marketerom dotrzeć do nowych odbiorców i zaprowadzić ludzi do ich strony internetowej lub aplikacji poprzez wiele zdjęć lub filmów – wszystko w ramach jednej reklamy.
  • Dzięki większej przestrzeni twórczej i elastyczności można płynnie przechodzić przez różne produkty, podkreślać specyficzne cechy lub opowiadać historię marki, która rozwija się na dwóch lub sześciu karuzelach”.
  • Karuzela w stylu wieloobrazowym zachęca do zaangażowania użytkowników. Ludzie poświęcą więcej czasu na oglądanie i interakcję z Twoją reklamą, co pomaga w budowaniu świadomości marki.
  • Karuzele mogą być wykorzystywane do osiągnięcia różnych celów: ruchu w sieci, zaangażowania, świadomości marki, itp. Znajdziesz tu karuzele dostępne dla wszystkich celów strony internetowej i aplikacji.
  • Są to reklamy łatwe do stworzenia. Stworzenie karuzeli wymaga takich samych kroków co stworzenie innego formatu reklamowego, więc możesz w pełni skupić się na kreatywności i Twojej historii.
  • Podobnie jak w innych reklamach Twitter oferuje analitykę, która pomaga testować, uczyć się i dostosowywać swoją strategię reklamową.

Karuzele są teraz dostępne na całym świecie. Marketerzy mogą tworzyć te reklamy w Ads Manager lub za pośrednictwem API.

Instagram chce rywalizować z TikTokiem poprzez Reels, dodając nową zakładkę Reels na ekranie głównym dla wszystkich użytkowników, a także dodając zakładkę Sklepu na dolnym pasku opcji, aby zwiększać swoje możliwości eCommerce.

Po pierwsze Reels – co mówi Instagram?

,,Na Instagramie stawialiśmy zawsze na młodych ludzi i twórców, ponieważ oni tworzą trendy. Zaszły znaczące zmiany zarówno pod względem korzystania z Internetu, jak angażowania się w SM. W tym roku, pandemia i lockdown spowodowały, że triumfowały krótkie, zabawne filmy na Instagramie”.

Chodzi o to, że przede wszystkim dzieje się to na TikToku, a Instagram szukaja możliwości skorzystania na trendzie. Instagram zauważył wzrost zainteresowania Reelsami, co doprowadziło do decyzji, aby wyeksponować Reelsy na głównym ekranie.

Instagram dodał już we wrześniu specjalną zakładkę Reels dla użytkowników w Indiach, gdzie TikTok jest zablokowany, a wraz z rosnącą liczbą indyjskich użytkowników szukających alternatywy Reelsy stały się popularną opcją. Niektórzy użytkownicy w Niemczech i Włoszech również zauważyli zakładkę Reels w ich pasku funkcji IG.

Oczywiste jest, że te wstępne testy spotkały się z pozytywnym odzewem i zwiększonym zaangażowaniem w pracę z Reelsami, co doprowadziło do pełnego wdrożenia.

Czy to sprawi, że Reelsy staną się bardziej popularną opcją?

Większość dotychczasowych dyskusji na temat Reelsów wskazywała, że użytkownicy uważają, iż jest to mniej korzystna wersja TikTok’a. Instagram był w dużej mierze zasiedlony przez repozycjonowane klipy TikTok’a (z jego znakiem wodnym). Wydaje się, że większość użytkowników wolałaby po prostu używać TikTok’a, ale sprawa zbanowania TikToka w USA powoli zaczyna tracić rozpęd, więc Reels raczej nie dostanie darmowego bonusu, który miał w Indiach.

Wygląda więc na to, że Insta nigdy nie będzie tak popularny jak TikTok. Jednak miliard użytkowników widzących tę nową kartę bez wątpienia zostanie poproszony o sprawdzenie najnowszych Reelsów – a jeśli Instagram może zaoferować lepsze opcje monetyzacji, to może to być silna pokusa, która pozwoli na migrację większej liczby twórców TikTok’ów i przyciągnie ich publiczność.

Szef Instagramu Adam Mosseri powiedział również CNBC, wkrótce pojawią sie reklamy w Reels.

,,Myślę, że możemy wykorzystać format reklamy story, ponieważ jest to takie samo wciągające doświadczenie. Będzie to pomocne, ponieważ nie trzeba zatrudniać reklamodawców, by stworzyć pakiet ciekawych reklam.”

To będzie nowa opcja do rozważenia dla reklamodawców, a jeśli Reelsy wypalą, to może być dobry sposób, aby zwiększyć swoje zasięgi i połączyć się z młodszymi użytkownikami w aplikacji.

Rozwijające się narzędzia eCommerce firmy Instagram zapewnią również nowe możliwości generowania przychodów w miejscu, w którym znajduje się nowa zakładka Sklep na głównym ekranie.

Instagram testuje swoją zakładkę Sklep na głównym pasku funkcji od lipca, więc niektórzy użytkownicy mają go w swojej aplikacji od pewnego czasu. Ale teraz wszyscy użytkownicy otrzymają nową, bezpośrednią opcję połączenia, która przeniesie ich prosto w wir doświadczeń zakupowych.

Sklepy Instagram

Jak wyjaśnił Instagram: ,,Ułatwiamy czerpanie inspiracji od twórców, których kochasz, robienie zakupów na Instagram i wspieranie małych firm. Znajdziesz u nas spersonalizowane rekomendacje, propozycje redaktorów, nasz kanał @shop, filmy z możliwością zakupu, kolekcje nowych produktów i wiele innych”.

Zakładka jest najnowszym rozszerzeniem Sklepów na Instagramie, następnym krokiem będzie prawdopodobnie rozwój Facebook Pay, który ułatwi użytkownikom dokonywanie zakupów jednym kliknięciem w aplikacji. Facebook nadal działa poprzez płatności strumieniowe, ale wszystko dąży do tego, by po prostu dotknąć produktu i dokonać zakupu w aplikacji.

Oba te dodatki biorąc pod uwagę ich znaczenie w aplikacji są istotne, ale istnieje ryzyko, że Instagram stworzył już po prostu zbyt wiele opcji na głównym ekranie aplikacji. Dane użytkowników odpowiedzą na to pytanie – może się wydawać, że jest trochę przepełniony, ale jeśli przez to ludzie spędzają więcej czasu czy kupują in-app, to Instagram na tym zyska. I jeśli może odciągnąć trochę publiczności z dala od TikToka to dodatkowo zwiększa swoje korzyści.

Instagram również opublikował ten pomocny Q i A przy aktualizowaniu profilu Creators IG.


Po pierwszym zarysowaniu nowych wskaźników “Core Web Vitals” w maju, Google potwierdził, że elementy te będą miały wpływ na rankingi wyszukiwania od maja 2021 r., dodając nowe metody do podejścia do SEO.

Jak wyjaśnił Google: ,,Dziś ogłaszamy, że zmiany dotyczące oceny doświadczenia strony w rankingu pojawią się w maju 2021 roku. Nowe dane związane z wyszukiwaniem stron łączą “Core Web Vitals” z już istniejącymi miarami: responsywnością, bezpiecznym przeglądaniem stron,  HTTPS i inwazyjnymi stronami pop up”.

Nowe elementy będą istotne, aby zmaksymalizować swoje rankingi wyszukiwania i utrzymać swoją stronę w czołówce wyników.

Czym więc są “Core Web Vitals” Google? Trzy elementy warte uwagi:

Largest Contentful Paint (LCP) – Ten element mierzy wydajność ładowania i szybkość, z jaką kluczowe elementy wizualne Twoich stron stają się dostępne dla użytkownika po kliknięciu. Google mówi, że aby zapewnić dobre wrażenia użytkownikom, strony powinny dążyć do tego, aby LCP wystąpiło w ciągu pierwszych 2,5 sekundy od momentu rozpoczęcia ładowania strony. 

First Input Delay (FID) –  mierzy czas potrzebny do tego, aby strona stała się interaktywna, dzięki czemu użytkownicy mogą klikać i wyszukiwać. Google mówi, że strony internetowe powinny dążyć do tego, aby FID wynosił mniej niż 100 milisekund. FID można mierzyć za pomocą narzędzi opisanych w tym poście.

Cumulative Layout Shift (CLS) – Ten element mierzy stabilność wizualną. Na przykład, czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się dotknąć czegoś na stronie, a potem nagle się to przeniosło lub przesunęło, przez co przypadkowo kliknąłeś na coś innego przenosząc się do niewłaściwego miejsca? Tak właśnie wygląda niskie CLS, które prowadzi do zmniejszenia ratingu strony.

Istnieją różne sposoby, aby przetestować każdy z tych elementów, a większość stron internetowych ma je już dopracowane w większości elementów, zwłaszcza jeśli strona jest zbudowana w oparciu o WordPress.

,,Aby przygotować się na te zmiany wydaliśmy szereg narzędzi, których wydawcy mogą użyć, aby zacząć ulepszać swoje strony. Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie ogólnokrajowego audytu Twoich stron, aby sprawdzić, gdzie jest miejsce na poprawę. Raport Search Console dla Core Web Vitals daje Ci przegląd tego, jak Twoja strona sobie radzi i pozwala na dogłębne zapoznanie się z problemami. Po zidentyfikowaniu możliwości, Page Speed Insights i Lighthouse mogą pomóc Ci w rozwiązywaniu wszelkich odkrytych problemów”.

Zostało jeszcze kilka miesięcy, ale może warto dać szansę swojemu programiście, aby sprawdził te elementy i upewnił się, że jesteś na właściwej drodze.

Do zobaczenia za tydzień!