Witamy w serii 27 zupełnie bezpłatnych sposobów na działania marketingowe dla Twojego biznesu! 🙂

Masz już własny NIP lub planujesz założyć działalność gospodarczą? Nieważne czy będzie to sklep internetowy (np. w modelu dropshippingu), branża usługowa (w której czujesz się dobrze lub masz wykształcenie i umiejętności w danej dziedzinie) czy też założyłeś zupełnie świeży startup – potrzebujesz ograniczać koszty dotyczące reklamy lub marketingu, ale zdajesz sobie jednocześnie sprawę z tego, że ulotki czy polecenia znajomych nie sprawdzą się na dłuższą metę. Tutaj pojawia się szeroki horyzont marketingu cyfrowego (zwanego digitalowym). Możesz w bardzo łatwy sposób sprawić, że klienci zauważą Twoje działania w sieci lub sami Cię znajdą. Kwestią są zazwyczaj, a właściwie zawsze – pieniądze. Dzisiaj poświęcimy uwagę tym działaniom, które sprawią, że klienci znajdą Cię sami. I to zupełnie za darmo.

Przygotowaliśmy dla Ciebie, jak krok po kroku założyć konto Google Moja Firma. To podstawowy sposób na zwiększenie swojej widoczności w sieci (szczególnie lokalnie), a wielu początkujących przedsiębiorców nawet nie wie, czy “istnieje w Google”. Według statystyk nawet 25% ruchu na Twoją stronę internetową pochodzi właśnie z wizytówek. Dzięki tym kilku tipom zwiększysz swoją widoczność w przeglądarce całkowicie bezpłatnie. 

Zrób to czym prędzej ponieważ Google na weryfikację Twojej gotowej wizytówki ma aż 15 dni!

Wyjaśnijmy jak wygląda struktura wyszukiwarki gdy wpisujesz jakieś słowo, którego szukasz:

  1. Zaloguj się na swoje konto Google a później wpisz w wyszukiwarkę “google moja firma”, kliknij w pierwszy link.

Adn. Jeśli nie posiadasz konta Google, załóż nowe zaznaczając opcję “do pracy lub celów biznesowych”

  1. W obu przypadkach, znajdziesz się w tym momencie:
  • Wpisz nazwę firmy. 
  • Pamiętaj by sprawdzić czy nazwa już nie istnieje by przypadkowo nie zarejestrować pinezki na już istniejącą firmę. 
  • Sprawdź i porównaj swoją konkurencję.
  • Jak możesz zauważyć, bardzo wiele firm by wypozycjonować swoje miejsce w kategorii “lokalizacje”, wpisuje nazwę miejscowości w nazwie firmy. Takie działanie może (ale nie musi) zostać zauważone przez algorytmy Google co doprowadzi do zablokowania Twojej wizytówki. Aby odblokować taką wizytówkę, konieczne jest skontaktowanie się z supportem Google (w tym także udowodnienie istnienia firmy).
  • Ważne: dodaj główną usługę/produkt na, który chcesz się pozycjonować np. Fryzjer Barber (nazwa firmy) Lublin
  1. Wybierz rodzaj prowadzonej działalności. Zwróć szczególną uwagę na poprawne zaznaczenie. 
  • Jeśli prowadzisz e-commerce, koniecznie zaznacz pozycję pierwszą. 
  • Jeśli posiadasz biuro lub sklep stacjonarny, zaznacz opcję pierwszą i drugą
  • Gdy prowadzisz firmę np.  w tzw. modelu omnichannel (sprzedaż online i offline) z własną logistyką, najlepiej zaznaczyć wszystkie trzy opcje
  1. Kategoria działalności. Na tym etapie musisz zwracać już uwagę na kilka ważnych rzeczy.
  • Sprawdź na co pozycjonuje się Twoja konkurencja. Wpisz frazy (słowa) na, które chcesz się pozycjonować np. fryzjer Lublin, barber Lublin. Przejrzyj kilkanaście pierwszych wyników.
  • Kategoria działalności będzie tą główną, potem dodamy podkategorie (również bardzo ważne!).
  • Kategoria działalności Twojej konkurencji znajduje się w tym miejscu:
  1. Dodaj adres firmy. 
  • Nie musi to być adres podany w działalności. 
  • Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz podać adres swojego biura/punktu odbioru itp. 
  • Spokojnie, nie myl adresu z obszarem działania Twojej firmy, który jeszcze wybierzemy później.
  • Znane są przypadki, że firma np. z Poznania zainteresowana szczególnie obszarem działania np. Gdańsk i okolice, rejestruje adres znajomego/klienta z Gdańska, który na to wyraził zgodę itp. Choć może to zwiększyć Twoją pozycję w wyszukiwarce właśnie na tym obszarze – nie jest to zgodne z warunkami Google.
  1. Podaj numer telefonu i adres strony internetowej (jeśli posiadasz). 
  • Wszystkie dane możesz później edytować i dodać witrynę gdy już ją założysz. 
  • W przypadku e-commerce, możesz podać link do sklepu na allegro lub twojego konta na innej dowolnej platformie sprzedażowej. 
  • Możesz też podać link do bloga, kanały na Youtube czy twoich mediów społecznościowych (w tym i Marketplace). 

Jakakolwiek możliwość kontaktu z Twoją marką może zadecydować, czy pozyskasz klienta. Same wizytówki bez jakichkolwiek odnośników, nie wzbudzają zaufania – musisz to przyznać.

  1. Zgody na newsletter, ankiety i programy pilotażowe. 
  • Z Twojego punktu widzenia, najbardziej interesująca jest ostatnia opcja. 

Google często organizuje projekty dla małych przedsiębiorstw np. bezpłatne doradztwo dedykowanego asystenta, który przeprowadzi Cię przez świat płatnych reklam.

  1. Weryfikacja wizytówki. Jest niezwykle ważna ponieważ bez niej Twoja firma nie pojawi się nigdzie.

Weryfikację możesz przeprowadzić na kilka sposobów:

  • List z kodem wysłanym na podany przez Ciebie adres (czas oczekiwania około 14 dni),
  • Sms z kodem (najprostsze i najszybsze)
  • E-mail z kodem
  1. Weryfikacja (wersja sms-owa).
  • W ciągu kilkunastu sekund na numer podany w poprzednim oknie przyjdzie sms o treści “xxxxx to Twój kod do zweryfikowania Profilu Firmy w Google. Kod wygaśnie za 30 minut.”
  • Po wpisaniu kodu Twoja wizytówka pojawi się na mapie maksymalnie w ciągu doby (zazwyczaj nawet do godziny). 
  • W tym momencie Twój profil firmowy pozwoli na wgląd odbiorcom w takie informacje jak dane kontaktowe, opinie. 
  • Osoba, która będzie miała problem z dotarciem do Twojego biura/sklepu, może skorzystać z wirtualnego spaceru. 
  • Użytkownicy mogą zadawać pytania a Ty możesz na nie odpowiadać. 
  • Możesz także dodać czat na, którym w czasie rzeczywistym odpowiadasz na pytania.

To nie koniec przygody. Teraz czeka nas najbardziej mięsista część czyli konfiguracja profilu, który przekona i klientów i algorytm Google, że jesteś TOP!

  1. Usługi, które świadczysz.
  • Dzięki możliwości wpisania własnej usługi, możesz dodać każdą, która będzie zgodna z Twoim biznesem. 
  • Jeśli chcesz upewnić się, że masz kompletną listę- możesz posiłkować się niektórymi keywords (słowa kluczowe) dostępnymi bezpłatnie na stronie Surfer Localo (po wpisaniu nazwy konkurencyjnej firmy) lub Similarweb (szczególnie polecamy, bezpłatne konto testowe).
  • Po kliknięciu na nazwę Twojej konkurencji w wyszukiwarce – wejdź w zakładkę usługi i po prostu porównaj je ze swoimi 🙂 
  1. Godziny otwarcia. 
  • Wpisz godziny i dni otwarcia Twojej firmy
  • W wyszukiwarce często w pierwszej kolejności pokazują się te firmy, które są “otwarte” w danym momencie. 
  • Jeśli nie prowadzisz działalności w sztywnych godzinach – zadbaj o to by być elastycznym. Klienci i algorytm docenią tą 😉
  • W ustawieniach “godziny, w razie potrzeby możesz wpisać niestandardowe godziny pracy związane ze świętami, wydarzeniami specjalnymi, innymi dniami, związanymi z wyjątkową sytuacją, którą masz (często Google sam wysyła do Ciebie informacje z przypomnieniem np. zbliżających się świąt)
  1. Akceptacja wiadomości od klientów.
  • Gdy wyrazisz na to zgodę, Twoi potencjalni klienci będa mogli wysłać Tobie wiadomość
  • Wiadomość odczytasz w swojej skrzynce konta Moja Firma
  1. Opis firmy.
  • Przygotuj opis skoncentrowany na 250 znakach, które przedstawią Twój biznes w pigułce.
  • Dodawaj swoje frazy kluczowe (pozyskane dzięki Surfer Local lub Similarweb).
  • Dodając jak najwięcej fraz kluczowych, zwróć uwagę by Twój tekst wyglądał naturalnie (nie recytuj od myślników czy średników). Algorytm wyszukiwarki jest inteligentny i wyłapie próbę zmieszczenia jak największej ilości słów kluczowych.
  • Możesz wykorzystać pełne 750 znaków, jednak pamiętaj, że każdy użytkownik ma także swoją cierpliwość 🙂
  • Nie wpisuj telefonu ani danych adresowych! (dla algorytmu będziesz skończony/a)
  1. Zdjęcia Twojej firmy. Mogą się różnić w zależności od rodzaju działalności ale spróbuj pamiętać o tych kilku wskazówkach:
  • Rodzaje zdjęć, najlepiej by były to zdjęcia z zewnątrz (by łatwiej Cię zlokalizować), z wnętrza (pochwal się i uchwyć atmosferę firmy), produkty/usługi (pokaż je, postaraj się utrzymać jeden styl i kolorystykę spójną dla wszystkich zdjęć), zdjęcia zespołu (daj się poznać klientowi).
  • Oczywiście w zależności od działalności, możesz także potrzebować zdjęcia w trakcie pracy czy np. potraw i napojów w przypadku branży gastronomicznej
  • Możesz jako osobne zdjęcie, umieścić logo marki. W ten sposób będziesz łatwiej rozpoznawalny/a
  • Możemy zrealizować dla Ciebie sesję fotograficzną i pełną identyfikację wizualną (w tym i logo)
  • Rozmiary! Logotyp 250 x 250 px, zdjęcie na okładkę 1024 x 576 px (16:9)
  • Im więcej zdjęć/grafik tym lepiej, Google uwielbia zdjęcia a ty przecież chcesz być widoczny/a!
  • Pamiętaj by nazwać zdjęcia nazwą swojej firmy lub trafnym słowem kluczowym ew. opisem, który pasuje do zdjęcia np. fryzjer-lublin.jpg lub pracownik-salonu.jpg
  • Możesz dodać zdjęcia/grafiki własne lub z bezpłatnych baz takich jak freepik, pexels (szczególnie polecamy ze względu na ich naturalny charakter),unsplash czy, pixabay. 
  • Jeśli chcesz stworzyć grafikę np. zdjęcia ze swoim logo, a nie masz możliwości zatrudnienia grafika, są na to darmowe sposoby. Jednym z nich jest np. program Canva, możesz tam także przyciąć/dostosować zdjęcie do odpowiednich rozmiarów!
  1. Gotowy profil. To już prawie wszystko, zadbaj o poprawne pozycjonowanie
  • Wejdź w “edytuj profil” i kliknij “informacje o firmie”, wyszukaj obszar działalności i dodaj maksymalnie 20 obszarów.
  • W tej samej zakładce, kliknij w “Profile społecznościowe” i dodaj swoje social media. Jeśli ich jeszcze nie posiadasz (a to bardzo ważne – skontaktuj się z nami, doradzimy, które z social mediów są dla Ciebie szczególnie ważne, opracujemy strategię działań i poprowadzimy je)

 Gdy Twoje konto zostanie poprawnie zweryfikowane – sprawdź inne artykuły na naszym blogu. Już wkrótce pojawi się część druga tego artykułu. W imieniu całego zespołu Bricka życzymy Tobie TOP 1 w Google! 😉