Witamy w serii 27 zupełnie bezpłatnych sposobów na działania marketingowe dla Twojego biznesu! 🙂
Masz już własny NIP lub planujesz założyć działalność gospodarczą? Nieważne czy będzie to sklep internetowy (np. w modelu dropshippingu), branża usługowa (w której czujesz się dobrze lub masz wykształcenie i umiejętności w danej dziedzinie) czy też założyłeś zupełnie świeży startup – potrzebujesz ograniczać koszty dotyczące reklamy lub marketingu, ale zdajesz sobie jednocześnie sprawę z tego, że ulotki czy polecenia znajomych nie sprawdzą się na dłuższą metę. Tutaj pojawia się szeroki horyzont marketingu cyfrowego (zwanego digitalowym). Możesz w bardzo łatwy sposób sprawić, że klienci zauważą Twoje działania w sieci lub sami Cię znajdą. Kwestią są zazwyczaj, a właściwie zawsze – pieniądze. Dzisiaj poświęcimy uwagę tym działaniom, które sprawią, że klienci znajdą Cię sami. I to zupełnie za darmo.
Przygotowaliśmy dla Ciebie, jak krok po kroku założyć konto Google Moja Firma. To podstawowy sposób na zwiększenie swojej widoczności w sieci (szczególnie lokalnie), a wielu początkujących przedsiębiorców nawet nie wie, czy “istnieje w Google”. Według statystyk nawet 25% ruchu na Twoją stronę internetową pochodzi właśnie z wizytówek. Dzięki tym kilku tipom zwiększysz swoją widoczność w przeglądarce całkowicie bezpłatnie.
Zrób to czym prędzej ponieważ Google na weryfikację Twojej gotowej wizytówki ma aż 15 dni!
Wyjaśnijmy jak wygląda struktura wyszukiwarki gdy wpisujesz jakieś słowo, którego szukasz:
- Zaloguj się na swoje konto Google a później wpisz w wyszukiwarkę “google moja firma”, kliknij w pierwszy link.
Adn. Jeśli nie posiadasz konta Google, załóż nowe zaznaczając opcję “do pracy lub celów biznesowych”
- W obu przypadkach, znajdziesz się w tym momencie:
- Wpisz nazwę firmy.
- Pamiętaj by sprawdzić czy nazwa już nie istnieje by przypadkowo nie zarejestrować pinezki na już istniejącą firmę.
- Sprawdź i porównaj swoją konkurencję.
- Jak możesz zauważyć, bardzo wiele firm by wypozycjonować swoje miejsce w kategorii “lokalizacje”, wpisuje nazwę miejscowości w nazwie firmy. Takie działanie może (ale nie musi) zostać zauważone przez algorytmy Google co doprowadzi do zablokowania Twojej wizytówki. Aby odblokować taką wizytówkę, konieczne jest skontaktowanie się z supportem Google (w tym także udowodnienie istnienia firmy).
- Ważne: dodaj główną usługę/produkt na, który chcesz się pozycjonować np. Fryzjer Barber (nazwa firmy) Lublin
- Wybierz rodzaj prowadzonej działalności. Zwróć szczególną uwagę na poprawne zaznaczenie.
- Jeśli prowadzisz e-commerce, koniecznie zaznacz pozycję pierwszą.
- Jeśli posiadasz biuro lub sklep stacjonarny, zaznacz opcję pierwszą i drugą
- Gdy prowadzisz firmę np. w tzw. modelu omnichannel (sprzedaż online i offline) z własną logistyką, najlepiej zaznaczyć wszystkie trzy opcje
- Kategoria działalności. Na tym etapie musisz zwracać już uwagę na kilka ważnych rzeczy.
- Sprawdź na co pozycjonuje się Twoja konkurencja. Wpisz frazy (słowa) na, które chcesz się pozycjonować np. fryzjer Lublin, barber Lublin. Przejrzyj kilkanaście pierwszych wyników.
- Kategoria działalności będzie tą główną, potem dodamy podkategorie (również bardzo ważne!).
- Kategoria działalności Twojej konkurencji znajduje się w tym miejscu:
- Dodaj adres firmy.
- Nie musi to być adres podany w działalności.
- Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz podać adres swojego biura/punktu odbioru itp.
- Spokojnie, nie myl adresu z obszarem działania Twojej firmy, który jeszcze wybierzemy później.
- Znane są przypadki, że firma np. z Poznania zainteresowana szczególnie obszarem działania np. Gdańsk i okolice, rejestruje adres znajomego/klienta z Gdańska, który na to wyraził zgodę itp. Choć może to zwiększyć Twoją pozycję w wyszukiwarce właśnie na tym obszarze – nie jest to zgodne z warunkami Google.
- Podaj numer telefonu i adres strony internetowej (jeśli posiadasz).
- Wszystkie dane możesz później edytować i dodać witrynę gdy już ją założysz.
- W przypadku e-commerce, możesz podać link do sklepu na allegro lub twojego konta na innej dowolnej platformie sprzedażowej.
- Możesz też podać link do bloga, kanały na Youtube czy twoich mediów społecznościowych (w tym i Marketplace).
Jakakolwiek możliwość kontaktu z Twoją marką może zadecydować, czy pozyskasz klienta. Same wizytówki bez jakichkolwiek odnośników, nie wzbudzają zaufania – musisz to przyznać.
- Zgody na newsletter, ankiety i programy pilotażowe.
- Z Twojego punktu widzenia, najbardziej interesująca jest ostatnia opcja.
Google często organizuje projekty dla małych przedsiębiorstw np. bezpłatne doradztwo dedykowanego asystenta, który przeprowadzi Cię przez świat płatnych reklam.
- Weryfikacja wizytówki. Jest niezwykle ważna ponieważ bez niej Twoja firma nie pojawi się nigdzie.
Weryfikację możesz przeprowadzić na kilka sposobów:
- List z kodem wysłanym na podany przez Ciebie adres (czas oczekiwania około 14 dni),
- Sms z kodem (najprostsze i najszybsze)
- E-mail z kodem
- Weryfikacja (wersja sms-owa).
- W ciągu kilkunastu sekund na numer podany w poprzednim oknie przyjdzie sms o treści “xxxxx to Twój kod do zweryfikowania Profilu Firmy w Google. Kod wygaśnie za 30 minut.”
- Po wpisaniu kodu Twoja wizytówka pojawi się na mapie maksymalnie w ciągu doby (zazwyczaj nawet do godziny).
- W tym momencie Twój profil firmowy pozwoli na wgląd odbiorcom w takie informacje jak dane kontaktowe, opinie.
- Osoba, która będzie miała problem z dotarciem do Twojego biura/sklepu, może skorzystać z wirtualnego spaceru.
- Użytkownicy mogą zadawać pytania a Ty możesz na nie odpowiadać.
- Możesz także dodać czat na, którym w czasie rzeczywistym odpowiadasz na pytania.
To nie koniec przygody. Teraz czeka nas najbardziej mięsista część czyli konfiguracja profilu, który przekona i klientów i algorytm Google, że jesteś TOP!
- Usługi, które świadczysz.
- Dzięki możliwości wpisania własnej usługi, możesz dodać każdą, która będzie zgodna z Twoim biznesem.
- Jeśli chcesz upewnić się, że masz kompletną listę- możesz posiłkować się niektórymi keywords (słowa kluczowe) dostępnymi bezpłatnie na stronie Surfer Localo (po wpisaniu nazwy konkurencyjnej firmy) lub Similarweb (szczególnie polecamy, bezpłatne konto testowe).
- Po kliknięciu na nazwę Twojej konkurencji w wyszukiwarce – wejdź w zakładkę usługi i po prostu porównaj je ze swoimi 🙂
- Godziny otwarcia.
- Wpisz godziny i dni otwarcia Twojej firmy
- W wyszukiwarce często w pierwszej kolejności pokazują się te firmy, które są “otwarte” w danym momencie.
- Jeśli nie prowadzisz działalności w sztywnych godzinach – zadbaj o to by być elastycznym. Klienci i algorytm docenią tą 😉
- W ustawieniach “godziny, w razie potrzeby możesz wpisać niestandardowe godziny pracy związane ze świętami, wydarzeniami specjalnymi, innymi dniami, związanymi z wyjątkową sytuacją, którą masz (często Google sam wysyła do Ciebie informacje z przypomnieniem np. zbliżających się świąt)
- Akceptacja wiadomości od klientów.
- Gdy wyrazisz na to zgodę, Twoi potencjalni klienci będa mogli wysłać Tobie wiadomość
- Wiadomość odczytasz w swojej skrzynce konta Moja Firma
- Opis firmy.
- Przygotuj opis skoncentrowany na 250 znakach, które przedstawią Twój biznes w pigułce.
- Dodawaj swoje frazy kluczowe (pozyskane dzięki Surfer Local lub Similarweb).
- Dodając jak najwięcej fraz kluczowych, zwróć uwagę by Twój tekst wyglądał naturalnie (nie recytuj od myślników czy średników). Algorytm wyszukiwarki jest inteligentny i wyłapie próbę zmieszczenia jak największej ilości słów kluczowych.
- Możesz wykorzystać pełne 750 znaków, jednak pamiętaj, że każdy użytkownik ma także swoją cierpliwość 🙂
- Nie wpisuj telefonu ani danych adresowych! (dla algorytmu będziesz skończony/a)
- Zdjęcia Twojej firmy. Mogą się różnić w zależności od rodzaju działalności ale spróbuj pamiętać o tych kilku wskazówkach:
- Rodzaje zdjęć, najlepiej by były to zdjęcia z zewnątrz (by łatwiej Cię zlokalizować), z wnętrza (pochwal się i uchwyć atmosferę firmy), produkty/usługi (pokaż je, postaraj się utrzymać jeden styl i kolorystykę spójną dla wszystkich zdjęć), zdjęcia zespołu (daj się poznać klientowi).
- Oczywiście w zależności od działalności, możesz także potrzebować zdjęcia w trakcie pracy czy np. potraw i napojów w przypadku branży gastronomicznej
- Możesz jako osobne zdjęcie, umieścić logo marki. W ten sposób będziesz łatwiej rozpoznawalny/a
- Możemy zrealizować dla Ciebie sesję fotograficzną i pełną identyfikację wizualną (w tym i logo)
- Rozmiary! Logotyp 250 x 250 px, zdjęcie na okładkę 1024 x 576 px (16:9)
- Im więcej zdjęć/grafik tym lepiej, Google uwielbia zdjęcia a ty przecież chcesz być widoczny/a!
- Pamiętaj by nazwać zdjęcia nazwą swojej firmy lub trafnym słowem kluczowym ew. opisem, który pasuje do zdjęcia np. fryzjer-lublin.jpg lub pracownik-salonu.jpg
- Możesz dodać zdjęcia/grafiki własne lub z bezpłatnych baz takich jak freepik, pexels (szczególnie polecamy ze względu na ich naturalny charakter),unsplash czy, pixabay.
- Jeśli chcesz stworzyć grafikę np. zdjęcia ze swoim logo, a nie masz możliwości zatrudnienia grafika, są na to darmowe sposoby. Jednym z nich jest np. program Canva, możesz tam także przyciąć/dostosować zdjęcie do odpowiednich rozmiarów!
- Gotowy profil. To już prawie wszystko, zadbaj o poprawne pozycjonowanie
- Wejdź w “edytuj profil” i kliknij “informacje o firmie”, wyszukaj obszar działalności i dodaj maksymalnie 20 obszarów.
- W tej samej zakładce, kliknij w “Profile społecznościowe” i dodaj swoje social media. Jeśli ich jeszcze nie posiadasz (a to bardzo ważne – skontaktuj się z nami, doradzimy, które z social mediów są dla Ciebie szczególnie ważne, opracujemy strategię działań i poprowadzimy je)
Gdy Twoje konto zostanie poprawnie zweryfikowane – sprawdź inne artykuły na naszym blogu. Już wkrótce pojawi się część druga tego artykułu. W imieniu całego zespołu Bricka życzymy Tobie TOP 1 w Google! 😉